InvestPortal.cz Vyhledat
Zobrazit všechny články

Vyplatí se investovat do zvyšování popularity profilu či produktu na sociálních sítích?

13.1.2014 Jan Hýsek (přečteno 2462x)
Vyplatí se investovat do zvyšování popularity profilu či produktu na sociálních sítích?

Je celkem pochopitelné, že firmy i jiné instituce se v době internetu snaží o co nejlepší obraz a to nejen na internetu. Ne jinak tomu je na sociálních sítích. V honbě za fanoušky a "like" firmy a nejenom ony na sociálních sítích někdy používají i kontroverzní techniky či si na takové najímají jiné firmy. Některé techniky smysl mají a vyplatí se. Jiné nepatří mezi ty nejšťastnější. Někdy můžete svému byznysu i velmi ublížit a promarnit mnoho peněz. 

Na sociálních sítích se stále více rozmáhá jednoduchá cesta, jak uměle zvýšit popularitu svému profilu či produktu. Firmy, celebrity či dokonce úřady platí lidem z "klikacích farem" za to, že s rukou na myši klikají na tlačítka "To se mi líbí" či "Sledovat". Takovýto falešný klik lze koupit už za půl centu (deset haléřů), napsala agentura AP. Z "klikání" se stává velký byznys. A je to byznys kontroverzní. 

Podle průzkumu agentury AP sahá tento rozrůstající se byznys, v němž se točí miliony dolarů, od sociálních sítí jako Facebook či Twitter přes videoportál YouTube až po server Soundcloud určený k distribuci hudby. "Kdykoli je s kliknutím spojena finanční hodnota, budou u toho lidé jdoucí za odvrácenou stranou (věci),“ řekl šéf americké společnosti seoClarity zabývající se odhalováním podvodných praktik na sociálních sítích Mitul Gandhi.    

V loňském roce čelilo kritice americké ministerstvo zahraničí, jehož facebooková stránka se nejvíce líbila uživatelům v egyptské Káhiře. Jeho počet fanoušků náhle vzrostl z 10 tisíc na více než 2,5 milionu a ministerská inspekce zjistila, že úřad utratil 630 tisíc dolarů (přes 12,6 milionu korun) za umělé zvyšování internetové popularity.

Stovky společností zaměstnávající „klikače“ nabízejí falešná zhlédnutí videí, sdílení stránek či přehrání skladeb za pevně stanovené ceny. Tisíc takových kliknutí může přijít na necelých deset, ale i více než 20 dolarů podle charakteru služby. „Společnosti si kupují facebookové "likes", protože se bojí, že když se lidé podívají na jejich facebookovou stránku a uvidí, že se líbí jen 12 či 15 lidem, přijdou o potenciální zákazníky,“ řekl AP šéf společnosti WeSellLikes.com. 

Otázkou je, zda tyto falešné like a falešní fanoušci mají nějakou reálnou hodnotu. Jde jenom o to, aby to vypadalo, že máte mnoho fanoušků? Má smysl do něčeho takového investovat velké peníze? A uvědomují si aktéři, že může po odhalení dojít ke smazání takových stránek a že jsou všechny peníze ztraceny? Osobně to považuji za vyhozené peníze a špatný postup. Dokonce může dojít po té, co se to provalí, k vážnému poškození reputace takové firmy či instituce.  

Jan Hýsek Jan Hýsek

Investor, podnikatel.

Tipy pro investory: Naučte se základy opčního obchodování

Komentáře k článku