Slovenská bitva o kvoty – v rádiích

Na Slovensku se vede bitva o kvóty. Tentokrát však nejde o uprchlíky, i když jeden z aktérů je prý nejpopulárnějším odpůrcem imigrantů na východ od řeky Moravy. Bitva se svádí o podíl původní slovenské tvorby ve slovenských rádiích.

Prapor kvót pro domácí tvorbu třímá především frontman pop-metalové Tublatanky, Maťo Ďurinda, podporován lídrem pop-rockového Elánu, nám dobře známým Jožo Rážem. A legendy slovenské pop music slaví úspěchy, protože koncem září slovenský parlament příslušnou novelu zákona o vysílání a retransmisi schválil.

Podle tohoto předpisu budou muset soukromá slovenská rádia od příštího roku rezervovat 20% vysílacího času domácí tvorbě. Od roku 2017 se kvóta zvyšuje na 25 %. Veřejnoprávní stanice mají kvótu o 10 procentních bodů vyšší. Za slovenské hudební dílo se považuje píseň ve slovenštině nebo dílo, jehož nejméně jeden autor hudby nebo textu má nebo měl trvalý pobyt na území Slovenské republiky.

Podle dlouholetého předsedy výkonného výboru celosvětové organizace autorských svazů CISAC, prof. Reinholda Kreileho, je podpora všech forem národní kultury a její ochrany nejhmatatelnější mírou vyspělosti dané země.

Ďurinda s ním samozřejmě souhlasí a dodává, že regulovaný podíl domácí produkce ve vysílání má i nezanedbatelné ekonomické důsledky, jelikož daná část tantiém a příslušných daní a odvodů zůstane na Slovensku. V opačném případě skončí ve státních pokladnách v cizině.

Přiměřený podíl slovenské hudební produkce ve vysílání rádií je podle zpěváka jedinečným nástrojem národní identity, a proto jej mnohé země intenzivně využívají. V tom vidí lídr Tublatanky hlavní smysl zavedení kvót. Povinnost zařazovat do vysílání domácí tvorbu mají ve své legislativě i jiné státy EU.

Například v Polsku je kvóta stanovena na 33 %, v Maďarsku 35 % a ve Francii dokonce na 40 %. Podle slovenského ministerstva kultury je podíl slovenské hudby v domácích rádiích na úrovni 10 %.

Duchovní otec kvót odmítá, že by s Rážem založili tuto iniciativu proto, aby se jejich písničky v rádiích hrály víc a oni tak inkasovali vyšší tantiémy. Opak je prý pravdou. Šlo jim údajně o princip, tedy odstranění diskriminace slovenské hudby. Od začátku prý ví, že se mu některé rozhlasové stanice budou chtít pomstít a záměrně nebudou Tublatanku hrát.

Tyto obavy „rozptýlil“ majitel Fun Radia, podnikatel Boris Kollár. Frontmanovi Tublatanky vzkázal: „My sa ti nebudeme chcieť pomstiť. Nehrali sme ťa doteraz, nebudeme ťa vôbec hrať aj po zavedení kvót.

Keď kúpim nejaké OLDIES RADIO, tak budeš hlavná star.“ Ďurinda Kollárovi odpověděl: „Viem, že Fun Radio moje pesničky približne od  roku 1998 nehrá. Je to ich voľba…. Viem, že Tublatanku ani nebudú hrať, veď znova to bude ich voľba. A navyše sme rocková skupina a Fun hrá iný formát.“

Argumenty zastánců kvót pro domácí tvorbu nejsou nezajímavé, i když mezi příznivci laissez-faire, kteří mají mezi čtenářstvem tohoto webu silnou pozici, příliš sympatií nezískají. Zajímavá by byla česká reakce.

Kvóty pro slovenskou hudbu velmi pravděpodobně povedou k omezení české tvorby ve vysílání slovenských rádií a tedy k hospodářským ztrátám českých autorů a interpretů. Pokud by něco podobného zavedli i Češi, zřejmě by slovenští autoři a interpreti splakali nad výdělkem.

Celé by to tak trochu mohlo připomínat merkantilismus 16. a 17. století. Šlo o politiku ekonomického nacionalismu a protekcionismu, která se snažila vytvořit aktivní obchodní bilanci státu tím, že omezovala dovoz a podporovala vývoz. Výhody tohoto systému skončí jednoduše tím, že jej zavedou všechny okolní státy a není kam vyvážet.

Rádio se stalo jedním z nejoblíbenějších způsobů zábavy během uplynulého století. Své revoluční schopnosti přenášet zvuk na velké vzdálenosti mu umožnily oslovit obrovské masy. Rádio bylo prvním médiem možným šířit zprávy během první a druhé světové války.

Ve svém běhu se stalo bitvou o posluchače mezi různými stanicemi, i když se jeví jako neviditelné. Rádio je dnes stejně populární jako když poprvé vyšlo v roce 1908. Kabelové a satelitní stanice, stejně jako internetová rádia, poskytují obrovskou paletu možností vybírat rádio určitého žánru.

Můžete immerze v jakémkoli rozsahu žánrů, od klasických až po pop, disciplin, jako je hip hop a rock. Téže se vysílají pořady a rozhovory, podcasty, hitparády, a živé vysílání v různých časových pásmech. Neexistuje žádný limit, jakou odměnou obdržíte za poslouchání.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang