Re-IPO AAA AUTO: Pachatel se nevrátí na místo činu

AAA AUTO plánuje návrat na burzu. Děje se tak pár týdnů poté, co majoritní akcionář, Abris Capital Partners, na základě rozhodnutí nizozemského soudu vytlačil zbývající menšinové akcionáře z firmy.

Ti obdrželi za své akcie stejnou cenu, jako akcionáři, kteří se s Abrisem, britsko-polským private equity fondem, dohodli na odkupu svých akcií.

Novinky si povšiml vedle týdeníku Euro i ekonomický deník E15. Je však dobré upřesnit a opravit pár tvrzení, která se v článku objevila. Především není pravda, že to není tak dlouho, kdy akcie AAA AUTO na pražské burze stála čtyři koruny.

Historické dno našla akcie 5. 3. 2009, kdy některým akcionářům „povolil svěrač“ a akcie spadla o 15 % a uzavřela na 4,88 Kč. Taktéž není možné, aby Anthony Denny, držel ve firmě třiadvacetiprocentní podíl. Pak by totiž nemohlo dojít ke squeeze-outu, pro který nizozemské právo stanovuje hranici 95 %. Takový podíl musí mít většinový akcionář, aby mohl minoritáře vytlačit.

Žádnou majetkovou účast nemá Denny ani v české dceři AAA AUTO, a. s., vůči níž vystupuje donedávna veřejně obchodovaná matka AAA AUTO GROUP N.V. jako jediný akcionář.

Jinou věcí samozřejmě je, že si vrabci již od loňského podzimu cvrlikají, že Denny obdrží od nových vlastníků podíl ve firmě nebo ve fondu. To se ale musí udělat šikovně, jinak by se mohli bývalí akcionáři domáhat dorovnání tohoto nepeněžního benefitu i pro sebe.

Pokud k tomu dojde, bude to zřejmě prezentováno jako odměna za „cenné poradenské služby“ týkající se strategie, které Denny Abrisu v současné době poskytuje.

Pachatel se však nebude vracet na místo činu. Opětovný primární úpis akcií AAA AUTO, tzv. Re-IPO, proběhne u našich severních sousedů. Varšavská burza oplývá mnohem větší likviditou než bahňák zvaný Pražská burza a také se na ní nepohybují hráči, kteří se s akciemi největšího středoevropského autobazaru ošklivě spálili.

Generální ředitelka „Áček“ se sice pýří: „Ti, kteří emitovali na začátku, tak mají stále dvojnásobnou cenu za akcii. Na to, že byl ten průběh akcií AAA Auta očerňován, tak nakonec je to příběh se šťastným koncem a všichni jsou spokojeni,“ ale není problém najít oklamaného investora, kterému makléř na podzim 2007 sliboval, že za chvilku to bude více než stovka za akcii.

Nazvěte mě hnidopichem, ale pro běžného investora 7 let rozhodně chvilkou není. Nicméně „rest of the story is history“ a náš web i Burzovní noviny se tématu Áček věnovaly měrou více než vrchovatou a ctihodný čtenář si v případě zájmu může v množství článků počíst, jak „šel čas v ulici Dopraváků“.

Některé pozorovatele zpráva o plánovaném Re-IPO nepřekvapila, překvapila je ale včasnost novinky. Ta byla způsobená tím, že se Abris nedávno namlsal na primárním úpisu 40 procent leasingové společnosti Masterlease, jehož akcie zmizely „z pultu“ za šest hodin.

„Horizont, který nový vlastník plánuje, je tři až pět let. Myslím, že příští rok už budeme spřádat plány, jakou cestou se vydáme. Jestli IPO, nebo prodej jednomu strategickému vlastníkovi. To rozhodnutí padne v příštím, nebo nejpozději přespříštím roce,“ svěřila se týdeníku Euro Karolína Topolová.

Podle loňských propočtů by šestinásobek EBITDA, což je valuační model použitý při loňském odkupu, měl v roce 2018 dosáhnout zhruba 160 Kč. Cesta je jasná. Rychle expandovat na polském trhu, nablýskat firmu jako dvacet let starou ojetinu, která má na tachometru 40 tisíc km, a ke konci desetiletí ji výhodně prodat.

Snad to do další krize Abris s Dennym stihnou. Recese zpravidla přicházejí na přelomu dekád, ale nikdo s jistotou neví, jaké následky budou mít třeba současné výstřelky řeckých prasátek v čele s premiérem Tsiprasem.

Bylo by ale pěkné vidět zase Áčka na burze. A bylo by pěkné vidět, zda starý burzovní vlk Denny ve spolupráci s novými polskými kumpány použije stejné triky jako v Praze. Kdo ví?

Třeba budeme kolem roku 2020 kupovat akcie aktuálně slučované AAA AUTO International, která znenadání propadne do ztráty, za 1 polský zlotý. A pak možná přijdou insiderské nákupy, růst, prodej strategickému partnerovi atd.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang