Pravý „Badwájzr“ z Českých Budějovic?

To, co se již dlouhá léta dalo očekávat jako logický krok, se stalo skutečností. Největší pivovarnická skupina světa, Anheuser-Busch InBev, koupila českobudějovický Pivovar Samson. Navázala tak na předchozí transakci, díky níž získala ochranné známky Budějovického měšťanského pivovaru, který donedávna piva značky Samson a Pito vařil.

Pozoruhodné na transakci je, že Pivovar Samson koupil gigant od podnikatele Františka Savova, který byl nedávno obviněn z daňových úniků a je stíhán na útěku. Cena akvizice nebyla zveřejněna.

„Budějovický Budvar není ohrožen prodejem Pivovaru Samson nadnárodní skupině Anheuser-Busch InBev (ABI). Změna vlastníka nemá vliv na ochranné známky, průběh soudních sporů mezi Budějovickým Budvarem a ABI, ani na obchodní činnost,“ říká s „povinným“ optimismem PR manažer Budějovického Budvaru.

„Jak vyplývá z oficiálních veřejných zdrojů, byl Pivovar Samson, a.s. založen koncem roku 2013 v důsledku postupného vyčleňování majetku z Budějovického měšťanského pivovaru a.s., který již od roku 2011 vlastní – avšak neprovozuje – koncern ABI.

Z těchto zdrojů se dá odhadnout, že cílem tohoto prodeje je řešení svízelné hospodářské situace Pivovaru Samson, a.s. tak, aby se vlastník pivovaru vyhnul možným důsledkům vyplývajících z jeho předlužení.

Pivovar Samson, a. s. není ani právním, ani historickým nástupcem bývalého měšťanského pivovaru pod názvem Die Budweiser Bräuberechtigten-Bürgerliches Bräuhaus Budweis, gegründet im jahre 1795.

Proto nevlastní žádnou ochrannou známku s prvkem BUDWEISER a obchodní činnost provádí pouze pod značkou Samson. Z toho důvodu nepředstavuje změna vlastníka pro Budějovický Budvar riziko v soudních sporech s ABI, pokračuje prohlášení Budvaru.

„Naše vyjádření se opírá o reálné zkušenosti získané po převzetí Budějovického měšťanského pivovaru v roce 2011 společností ABI. Tato transakce nijak nezpomalila nárůst našich exportních prodejů, neměla vliv na úspěšnost našich soudních sporů o značku BUDWEISER a nedošlo ani k poškození našeho známkového fondu doma či v zahraničí,“ uzavírá PR manažer.

Nebude zřejmě překvapením, že Anheuser-Busch InBev vidí věc trošku jinak. „Zatímco registrace ochranné známky Bud, která byla učiněna v roce 2013 s platností po celé Evropské unii, již zajistila AB InBev prakticky celosvětovou ochranu jak značky Bud, tak i Budweiser, tato akvizice ještě více posiluje právní pozici AB InBev, obzvláště co se týče značky Budweiser.“

Pravdou však je, že na některých trzích je AB InBev nucena používat zkrácenou značku Bud. Budvar je držitelem 380 ochranných známek ve 101 zemích.

Pivní Goliáš AB Inbev, k jehož značkám patří i piva značky Budweiser, Corona a Stella Artois, měl v roce 2013 celkový výstav 425 milionů hektolitrů piva. Budvar, který většinu produkce prodává v zahraničí, uvařil loni 1,4 milionů hektolitrů. Výstav Samsonu v roce 2012 činil pouhých 130 tisíc hektolitrů piva.

„Výrobu a obchod Samsonu integrujeme do evropské části naší skupiny AB InBev. Momentálně zvažujeme možnosti expanze pod značkou Samson Budweiser,“ sdělila deníku MF Dnes mluvčí pivovarnické skupiny.

Akcie AB InBev se momentálně obchodují za P/E 13,88 s dividendovým výnosem 1,83 % a na tuto akvizici zřejmě nereagovaly, pokud za reakci nebudeme považovat půlprocentní pokles.

O tom, jak se skutečně tato akvizice dotkne výstavu a ziskovosti našeho jediného národního podniku či pracovního trhu v Budějovicích a okolí, můžeme jen spekulovat. Neznáme totiž přesné plány nového vlastníka Pivovaru Samson.

V extrémním případě může do Českých Budějovic přesunout velkou část výroby a možná i centrálu z belgické Lovaně. V každém případě nyní může zejména v cizině tvrdit, že vaří (také) budějovické pivo – Budweiser Bier/Beer, což může překazit růstové plány Budvaru v oblasti exportu produkce. A jak by řekl klasik, z právnického hlediska to je velmi zajímavá situace.

Velkými hráči na českém pivním trhu jsou také pivovar Carlsberg nebo Žatecký pivovar.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang