InvestPortal.cz Vyhledat
Zobrazit všechny články

Jak určit férovou prodejní cenu internetového projektu

6.9.2012 Administrátor (přečteno 5655x)
Jak určit férovou prodejní cenu internetového projektu

Vážený pane Hýsku,

jsem redaktorkou ČTK, pro kterou připravuji zprávu na téma českých blogů zaměřených na specifické téma jako je vaření, móda, bydlení apod. V této souvislosti bych se Vás chtěla zeptat, jaké náležitosti by takto zaměřený blog měl mít, aby zaujal podnikatele k odkupu a podle čeho se stanovuje jeho cena.

Zároveň Vás chci poprosit o odhad ceny, za kterou mohl být prodán blog modnipeklo.cz a odhad tržní hodnoty blogu cuketka.cz.

Vaše odpovědi bych v textu uvedla ve formě citací spolu s odkazem na Vaši společnost.

S poděkováním a pozdravem

X.X.

 

Hýsek:   Dobrý den paní redaktorko,

to jsou celkem dosti těžké otázky a odpovědi jsou značně subjektivní. Pokusím se odpovědět jak nejlépe dokáži.

Shodou okolností právě řeším stejnou věc. A sice snažím se do 1.10. nabídnout v aukci prodej svého finančního serveru http://www.akciecz.cz/ . Tento finančně-investiční server je v zásadě postaven na šestnácti blogerech/blozích. Podrobnosti týkající se aukce jsou zde: http://www.akciecz.cz/news/aukce-akciecz-cz/.

Podle mého názoru lze cenu stanovit dvěma základními způsoby. Nazvu je A a B.

Způsob A:
Prodejní cenu určím jako pětinásobek ročního zisku vytvořeného provozováním blogu (či serveru).

Je to jednoduché. Vezmu měsíční příjem plynoucí z provozování blogu (většinou se jedná o příjem z reklamy, z affiliate programu, ze sponzorství či třeba z příjmu z provozování eshopu, který je součástí serveru). A od tohoto příjmu odečtu celkové měsíční náklady na provozování tohoto blogu (či blogu s eshopem). Výsledné číslo je měsíční zisk.

A nyní je to značně subjektivní, nicméně já (i po konzultaci s dalšími odborníky), i v souladu s tím jak jsou oceňovány jiné obory a firmy, navrhuji tento měsíční zisk vynásobit šedesáti a získat tak zisk přepočtený na pět let. A zde bych viděl reálnou prodejní cenu.
A takto bych také postupoval při stanovení prodejní ceny blogu modnipeklo.cz či cuketka.cz. V zásadě by mi stačilo se na tyto blogy podívat, což jsem již udělal, a vědět alespoň denní návštěvnost a zda jsou příjmy pouze z ppc reklamy, bannerové reklamy, pr článků či i nějaké další. A v ideálním případě vidět ceník reklamy.

Způsob B:
Nicméně ne vše je pouze o penězích. Jde o to, že kupující může mít vlastní byznys plán a dokáže s koupeným blogem vytvořit větší či jiné typy příjmů a tak jej může ocenit výše než podle postupu A. Případně kupujícího nezajímá ani tak příjem z provozování blogu, ale například se koupí snaží získat prestiž či zvýšit povědomí. Uvedu příklad. Pokud jsem technologická firma a koupím si špičkový renomovaný technologický blog, kde se následně mám možnost jako majitel zviditelnit, mohu tak výrazně napomoci svojí prestiži či povědomí o mojí firmě. Potom může být stanovení ceny někde jinde a jsem ochoten zaplatit třeba desetinásobek či stonásobek ceny stanovené podle mnou popsaného způsobu A.

Pozor! Stanovení ceny je skutečně ošemetná věc. Pokud se podíváte za jakou cenu byly upsány akcie Facebooku, tak zjistíte, že to bylo nesrovnatelně a mnohonásobně dražší, než podle mnou popsaného způsobu A. Jde o to, že někteří investoři/majitelé jednoduše spekulují na to, kolik by ten internetový projekt mohl vydělávat v budoucnosti. Mohou spekulovat na dramatický růst návštěvnosti v budoucnosti a tedy s tím související dramatický růst příjmů. To už je ovšem, podle mého názoru, spíše hádání.

Tedy, pokud bych měl možnost zjistit návštěvnost cuketka.cz a modnipeklo.cz a dále druhy příjmů z těchto projektů a ideálně i ceník, reálnou prodejní cenu lze s využitím způsobu A celkem snadno určit.

Co má splňovat blog, který lze prodat podnikatelům či firmě? Pro mne osobně je dobrým příkladem blog myego.cz.
- je zavedený
- je technicky dobře provedený - ostatně vytvořil jej a spravuje a píše programátor
- je pěkný po stránce vzhledu
- má dostatečnou návštěvnost
- má již značný obsah
- drží se své oblasti
- je vyhraněný a zajímavý
- umožňuje komentáře čtenářů
- umožňuje zapojit do tvorby i další blogery (ostatně mám zde svůj blog již několik let, i když jsem zde cvičně napsal pouze pět článků)
- je na vlastní doméně druhého řádu

Je zde ještě jedna důležitá věc. Blog stojí na obsahu. Kupující by měl mít promyšleno jak bude řešit obsah do budoucna. Má vlastního špičkového blogera, který bude pokračovat v tvorbě obsahu? A nebo, najme stávajícího blogera-majitele na tvorbu obsahu? Obojí je jistě možné.

Pokusím se ještě dohledat na internetu podklady ke stanovení prodejní ceny Vámi uvedených blogů.

Administrátor Administrátor

Mám za sebou 13 let investování a obchodování na akciových trzích, v ČR i v zahraničí. Investuji svoje vlastní finanční prostředky. Podnikání i investice mne živí a dnes již pracuji pro radost.

Tipy pro investory: Naučte se základy opčního obchodování

Komentáře k článku