Každá doba má svoje specifika a doba internetových start-upů na tom není jinak. Tento článek je mimo jiné o tom, jak odmítnout 3 miliardy dolarů za něco, co ještě nevydělalo ani korunu, nemá to tržby ani zisk.
Budeme zde hovořit o Snapchat.
Co je Snapchat
Tato nová internetová služba je velmi snadná k pochopení. Umožňuje vám poslat fotografii či sms tak, aby se po shlédnutí sama smazala a to beze stopy. Skvělá služba, pokud někomu posíláte jakékoliv choulostivé či kontroverzní fotografie.
Jak rozšířený Snapchat je
Co se týče rozjezdu této služby, je impozantní. Odhaduje se, že jenom v USA využívá tuto službu každý desátý majitel smartphonu. V USA tuto aplikaci využívá 26 milionu uživatelů. Na službu, která běží sotva dva roky, rozhodně skvělý rozjezd.
Příjmy firmy provozující Snapchat
Nula!
Snapchat sází na příjmy v budoucnosti
Zakladatel a CEO Snapchatu – Evan Spiegel (23 let) – vybudoval kolem této služby firmu, která zaměstnává 20 lidí a chlubí se tržní kapitalizací kolem 3,6 miliardy usd. Zatím tedy bez jediného dolaru příjmů.
Firma již od investorů získala na další rozvoj služby 170 milionů dolarů. A chystá se získat dalších 200 milionů.
3 i 4 miliardy dolarů odmítnuty
Spiegel odmítnul hned dvě nabídky od technologických gigantů. Facebook za Snapchat nabídnul 3 miliardy dolarů. Google přišel s nabídkou na 4 miliardy dolarů. Neuspěly.
Internetové firmy a IPO
Jak určit férovou hodnotu u firmy, která ještě nevydělala ani korunu a která nemá žádný příjem? Velmi těžko. Vím, že se v tomto specifickém byznysu snaží ocenit firmu podle počtu uživatelů a dejme tomu času stráveném s touto službou. Snaží se odhadnout, jaký příjem lze dosáhnout na jednoho uživatele (někdy v budoucnosti).
Snaží se určit, jaký byznys model by bylo možno v případě této služby použít. Je to všechno ale hodně „ve vzduchu“. Dokáži si jenom velmi špatně představit, že bych si koupil akcie nějaké společnosti, která ještě neví, jak to udělá a zda za své služby dostane někdy zaplaceno a ještě takovou společnost trh oceňuje na více než 3 miliardy usd. Že by byla dot-com již zapomenuta?