InvestPortal.cz Vyhledat
Zobrazit všechny články

Jak (ne)zbohatnout na pěstování japonského topolu – recenze knihy

5.7.2014 Jindřich Svoboda (přečteno 5535x)

Před pěti lety odstartoval jeden díl pořadu Den D menší mánii. V rámci programu tam byl představen projekt pěstování japonských topolů. Velmi optimisticky naprojektované výnosy ze sklízení štěpky či dřeva rychle rostoucí dřeviny, která byla v našich krajích tehdy relativní novinkou, kombinované se státními dotacemi, tehdy značně zaujaly i přítomné zkušené investory. Japonský topol se bezmála stal jakýmsi novým „svatým grálem“ v oblasti investic.

Nadšený článek se objevil i vloni na stránkách InvestPortalu. „Možná vlastníte nebo budete vlastnit pár hektarů zemědělské půdy. Přitom se nechcete stát zemědělcem a ani ji nechcete prodávat, protože věříte, že její cena nepůjde nikdy dolů, naopak, čekáte její růst. Současně ji nechcete za směšný peníz pronajímat zemědělcům (1500 korun za hektar). A nechat ji ladem je vám líto - chcete, aby vám již nyní přinášela zisk. Inu, je tu jedno řešení,“ hýřil entusiasmem autor článku Jak vydělat na zemědělské půdě pro zemědělce.

Autor článku nakonec uzavírá: „Je to elegantní řešení pro někoho, kdo je třeba restituent. Provedení je relativně jednoduché. Perspektiva vzhledem k růstu cen za energie dobrá. Biomasa je v kurzu a je podporována EU. Při kácení není potřeba povolení - jedná se o zemědělskou půdu. A možná vás pohled na to jak to pěkně rok od roku roste bude dokonce bavit.

Vzhledem k výše uvedenému je tedy dobře, že se na trhu objevila kniha, která poctivě, důkladně a bez příkras shrnuje fakta a zkušenosti, které praxí (mnohdy i metodou pokus-omyl) a studiem získali autoři, kteří se jako naprostí laici pustili do pěstování rychle rostoucí dřeviny, jež je u nás aktuálně nejvíc skloňovaná. Ano, hovořím o pěstování japonského topolu, který byl vyšlechtěn tak, aby jej bylo možné každé 3 roky sklízet na štěpku a každých 5 až 6 let na dřevo.

Chcete do pěstování japonských topolů skočit po hlavě a rozjet to ve velkém? Nemáte techniku, znalosti a chodíte do zaměstnání? Tak si připravte hodně času, peněz a trpělivosti. Nepočítejte s tím, že po vysazení to „nějak“ poroste. Každá věc potřebuje správnou péči. A v tomto případě je to stejné,“ píše spoluautorka knihy Lucie Lipovská.

Toto přiznání hned v první části knihy sice zřejmě ochladí nadšení té části čtenářů, kteří doufají, že na pěstování japonského topolu rychle a bezpracně zbohatnou. Ten, kdo se ale nenechá odradit, najde v knize ucelený návod, jak dosáhnout energetické soběstačnosti či získat příjem pěstováním a prodejem štěpky či dřeva rychle rostoucích dřevin.

Kniha se povedla i z didaktického hlediska. V první části je podrobně rozepsán příběh autorů, který popisuje slasti a strasti laiků, kteří se do pěstování pustili. Druhá část je pak nazvána výmluvně – Jak na to. Obzvláště cenné jsou kalkulace zisků (výnosy ponížené o náklady) z hektaru. Ty mimochodem autoři v modelových případech propočítali na 13 873 Kč při pěstování japonského hektaru a 15 986 Kč při pěstování na dřevo.

To vše a mnohem víc (např. jaké stroje potřebujete či jaké další rychle rostoucí dřeviny můžete pěstovat) najdete v této zdařilé publikaci, kterou můžeme vřele doporučit.

Jindřich Svoboda Jindřich Svoboda

Ostřílený harcovník světa byznysu i burzovního obchodování.

Upozornění: Veškeré informace publikované na tomto webu jsou určeny výhradně ke studijním účelům a v žádném případě je nelze považovat za investiční doporučení ve smyslu příslušných právních předpisů.

Tipy pro investory: Naučte se základy opčního obchodování

Fotogalerie