InvestPortal.cz Vyhledat
Zobrazit všechny články

FlixBus: Expanze „Zeleného moru“ v ČR postupuje

12.12.2015 Jindřich Svoboda (přečteno 4346x)
FlixBus: Expanze „Zeleného moru“ v ČR postupuje

Začátkem července tohoto roku jsem i z vlastní zkušenosti referoval o nastupující konkurenci Jančurovy Student Agency, německém FlixBusu. Flixbus je německý start-up, který vznikl teprve před dvěma lety. Mezi akcionáře patří i firma Daimler, vyrábějící autobusy Mercedes-Benz a Setra, nebo investiční společnost General Atlantic.

Po vzoru kdysi ostře nastupujícího dopravce z Brna, který byl konkurencí nazýván „Žlutý mor“, jsem s velkou nadsázkou nazval Flixbus „Zeleným morem“. Student Agency byla totiž kvůli nečekané konkurenci z Německa donucena výrazně snížit jízdné na trasách do bývalé NDR. Na závěr článku jsem hořekoval: „Škoda, že nelze očekávat, že by se německý dopravce pustil do obsluhy českých vnitrostátních linek. Některé trasy, kde zůstal Jančurův dopravce sám, by to potřebovaly jako sůl.“

Skoro to vypadá, jakoby si někdo z FlixBusu článek přečetl. Tento týden totiž německý dopravce oznámil výraznou expanzi v České republice. FlixBus českým zákazníkům nabídne spoje z Prahy do Liberce, Hradce Králové či Českých Budějovic. Společnost uvažuje i o Brně a Ostravě. Pavel Steiner, ředitel společnosti Umbrella, jež je smluvním partnerem Flixbusu, uvedl pro média, že na jaře 2016 začne provozovat linky do Paříže a Bruselu a v létě i spojení do Chorvatska. Pražská dopravní společnost Umbrella provozuje jako první český FlixBus partner větší počet linek z Prahy. Spolupráce začala v roce 2014 s osmi autobusy, které pokryly více přeshraničních linek v směru do Německa. V létě se toto číslo zdvojnásobilo na 16 zelených autobusů.

Pavel Steiner k tomu uvádí: „Velká poptávka a úspěch dosavadních linek nás přesvědčil k tomu, abychom expandovali. Právě proto jsme se rozhodli podniknout tento významný krok a do konce roku bude 23 autobusů a přibližně 80 našich řidičů na cestách pro naše zákazníky“. Tisková mluvčí FlixBusu Bettina Engert k tomu dodává: „Nesmírně nás těší, že jsme dokázali jednu z nejsilnějších regionálních společností v této oblasti přesvědčit o našem obchodním modelu. Mezitím se Umbrella stala jedním z největších našich partnerů“.

Uvidíme, zda byznys model FlixBusu bude schopen dlouhodobě konkurovat Jančurovým „Žluťákům“. Student Agency se totiž podařilo vesměs svou konkurenci „zválcovat“ nebo alespoň marginalizovat. Například na lince Praha - Liberec opakovaně neustála konkurenční boj ČSAD Liberec, společnost Hotliner raději po čase zvolila ústup ze scény a soustředila se na linku z Prahy do Jablonce nad Nisou, kterou ale také nakonec opustila a nyní již žádnou autobusovou dopravu neprovozuje. Před třemi lety hodil na lince ručník do ringu Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). To ukazuje tvrdost autobusového byznysu.

Podle Steinera má FlixBus dvakrát dražší autobusy než Student Agency. Na druhé straně nabízí dvoupatrové zelené autobusy zhruba o 20 míst více. FlixBus ale nebude mít další výhodu žlutých autobusů. Nebudou živou reklamou na jiný byznys firmy. Jančura své autobusy vědomě používal i jako reklamní nosič na propagaci původně jádrového byznysu firmy (au-pair a jazykové pobyty), kde realizoval vyšší zisky než z autobusů. Nyní se této výhody částečně zbaví rebrandingem na RegioJet. Přesto však nápis Student Agency z autobusů úplně nezmizí. Konec konců jej najdeme i u žlutých vlaků.

Jindřich Svoboda Jindřich Svoboda

 

Ostřílený harcovník světa byznysu i burzovního obchodování. 

Upozornění: Veškeré informace publikované na tomto webu jsou určeny výhradně ke studijním účelům a v žádném případě je nelze považovat za investiční doporučení ve smyslu příslušných právních předpisů.

 

Tipy pro investory: Naučte se základy opčního obchodování

Komentáře k článku