InvestPortal.cz Vyhledat
Zobrazit všechny články

Ferrari pofrčí na burzu

29.10.2014 Jindřich Svoboda (přečteno 3883x)
Ferrari pofrčí na burzu

Spojený kolos Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vstoupil na burzu teprve tento měsíc a hned má velkou novinku. Chce nabídnout 10% akcií věhlasné automobilky Ferrari v primárním úpisu. Trhy tato zpráva vyloženě potěšila a jenom za dnešek rostou akcie FCA aktuálně o 12%.

Novinka souvisí s nedávným odchodem ředitele automobilky Ferrari, který slavnou firmy řídil 23 let. Luca Cordero di Montezemolo byl zatvrzelým odpůrcem uvedení automobilky na burzu a trval na tom, že se ročně nesmí vyrobit více než 7000 vozů značky Ferrari. V tomto názoru se zjevně střetl s generálním ředitelem skupiny.

Italo-Kanaďan Sergio Marchionne má totiž v úmyslu navýšit výrobu až na 10 000 vozů ročně. Při takové produkci by podle Marchionneho mohl hrubý provozní zisk přesáhnout i 1 miliardu eur. Při P/E 10, kterým se v průměru ohodnocují společnosti vyrábějící luxusní zboží, by pak celková kapitalizace firmy mohla dosáhnout i více než 10 miliard eur.

Připomeňme, že Chrysler prošel v roce 2009 bankrotem. Skupina Fiat pak získala 20% podíl ve zbídačelé firmě a právě Marchionne se po Robertu Nardellim stal generálním ředitelem. Na základě dohod s vládou Kanady a USA odkoupil Fiat další podíl a svoji pozici navýšil na 53,5% akcií společnosti.

Marchionne usiluje o to, aby FCA zvýšila produkci aut ze 4,4 milionů v roce 2013 na 7 milionů v roce 2018. Takto by se mohla skupina snadněji potýkat se svými nejbližšími konkurenty, kteří prodávají dvojnásobek vozů a dosahují tím větších úspor z rozsahu.

Ještě letos v květnu, kdy Marchionne svůj pětiletý plán představoval, tvrdil generální ředitel FCA skálopevně, že Ferrari není na prodej. Podle jeho tvrzení odhadovali nezávislí analytici hodnotu výrobce luxusních aut na 4,3 miliard eur, avšak on si cenil Ferrari mnohem výše.

Jak nakonec investoři akcie automobilky Ferrari ocení, bude záviset na tom, zda jej budou hodnotit více jako výrobce aut či luxusního zboží. Důvod je jasný – zatímco automobilový průmysl značně závisí na hospodářském cyklu a v dobách recesí velmi trpí, segment luxusního zboží je vůči ekonomickému oslabení podstatně více imunní. Na vozy Ferrari se i v dobách krizí dělají pořadníky. Aktuálně se na nový vůz čeká více než 1 rok, což udržuje ceny ojetých vozů slavné značky velmi vysoko.

A co vy, milí investoři? Dopřejete si luxus i ve svém akciovém portfoliu? A při jakých poměrových ukazatelích?

Jindřich Svoboda Jindřich Svoboda

 

Ostřílený harcovník světa byznysu i burzovního obchodování. 

Upozornění: Veškeré informace publikované na tomto webu jsou určeny výhradně ke studijním účelům a v žádném případě je nelze považovat za investiční doporučení ve smyslu příslušných právních předpisů.

 

Tipy pro investory: Naučte se základy opčního obchodování

Komentáře k článku