InvestPortal.cz Vyhledat
Zobrazit všechny články

Čeští miliardáři na nákupech

23.12.2013 Jan Hýsek (přečteno 3166x)
Čeští miliardáři na nákupech

Poslední dobou to vypadá, že čeští a slovenští miliardáři jsou na nákupech významných tuzemských medií a jenom tak se nezastaví. Do obřích nákupů i výstavby "na zelené louce" se pustil Babiš a zprávou dnešního dne je Tkáč s Křetínským, kteří kupují Ringier. Nejsme daleko od situace, kdy si všechna relevantní tuzemská media rozdělí naši místní miliardáři. Proč se tomu tak děje?

Babiš

Pan Babiš - stoprocentní majitel Agrofertu - se nechal již před časem slyšet, že do tří let vytvoří největší tuzemský mediální dům a intenzivně na tom pracuje (Mafra, 5plus2, Česká pozice atd.). Nedávno se pak nechal slyšet, že celou tuto mediální skupinu zvažuje následně přivést na burzu (IPO). 

Ringier Axel Springer CZ

Nyní tedy vstupují do hry další hráči. Podnikatelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, akcionáři Energetického a průmyslového holdingu (EPH), kupují vydavatelství Ringier Axel Springer CZ (Blesk, Aha, Sport, atd.). Obchod již potvrdila společnost Ringier. Cena je 4,7 miliardy Kč. Pokud platí informace, že EBITDA Ringieru v roce 2012 byla 646 milionů Kč, pak lze cenu považovat za férovou. 

Co se děje s medii

Media, a to jak tuzemská, tak i ta světová, procházejí velmi turbulentním obdobím. Lidé čtou čím dál méně noviny a čím dál více přecházejí na internet. Pokud publikujete na internetu a snažíte se tvořit kvalitní obsah, není tak úplně snadné "jej prodat" za adekvátní cenu. Lidé jsou již značně zvyklí, že informace na internetu jsou poskytovány zdarma. Málokdo je ochoten platit za obsah na internetu. To už musí být něco skutečně výjimečného. Ano, pár úspěšných a hravě ziskových (obsahových) projektů na internetu je. V ČR třeba Motejlek.com. V zahraničí typicky THE WALL STREET JOURNAL. Jinak je to ale oříšek. A přicházejí na to právě například tradiční producenti tištěných medií, kteří se snaží včas zachytit trend a částečně či zcela přejít na internet. 

Problémy však může mít i TV. Majitel TV Nova by o tom mohl dlouze vyprávět. CETV má několik posledních let značné problémy se ziskovostí a dluh narostl do dramatických rozměrů. A to je přitom dominantní hráč ve střední a východní Evropě! Pochopitelně i oni se snaží zachytit trend a přejít alespoň částečně na internet než bude pozdě.

Česká pozice

Česká pozice, toť nádherná praktická ukázka. Věřili byste, že i tak kvalitní, oceňovaný a respektovaný on-line projekt dokáže za rok vytvořit ztrátu 25 milionů Kč?! 

Jak budou tuzemská media vypadat za deset let?

Media procházejí turbulentním obdobím. Tisk i TV jdou dolů. Všechny drtí internet. Na něm není zcela snadné kvalitní obsah zpeněžit. Mnohá media jsou v těžké ztrátě. Poslední dobou to tedy vypadá, že situaci na trhu, a pochopitelně i snížené ceny za media, využívají ti nejbohatší podnikatelé k nákupům. Ono to samozřejmě dává smysl, když máte na účtech pár miliard či vlastníte společnost, díky jejímž ziskům si můžete vlastní noviny, TV, či třeba velký portál například 5 let financovat a být ve ztrátě. Nic moc vás netlačí. Pokud jsou media váš hlavní byznys, jste ve zcela jiné situaci. Osobně si myslím, že naši čeští dravci jsou na nákupech i proto, že si uvědomují ještě jednu věc, která se penězi špatně vyjadřuje a ve skutečnosti se nedá koupit a to je ohromný vliv medií na veřejnost, politiky, byznys, prostě na vše. Dokonce se možná ve skutečnosti ani nepočítá s tím, že by "to" mělo vydělávat. Ztráta 300 milionů ročně může být pro někoho směšně malá, pokud máte vliv na názory třeba 5 milionů Čechů a případně i dalších cizinců. 

Co myslíte? Jsou media v Čechách klasický byznys a nebo je v tom přeci jenom trošku víc?

Mimochodem, na můj článek reaguje velmi hezky Hynek Rozkovec zde.

Jan Hýsek Jan Hýsek

Investor, podnikatel.

Tipy pro investory: Naučte se základy opčního obchodování

Komentáře k článku

Štítky ke článku

Další články z rubriky

opceŽivě

Čtěte dále...